Intervju med Kristian Djuve - gründeren av Nytt Foretak
"Det blir aldri perfekt timing. Det er bedre å komme i gang og finne løsninger underveis"
Møt Kristian Brekke Djuve, gründeren bak Nytt Foretak, som deler ærlig om reisen, utfordringene og det viktigste rådet: «Det blir aldri perfekt timing. Det er bedre å komme i gang og finne løsninger underveis.»
Jeg tenkte vi kunne begynne der vi starter når vi møter nye kunder, med det klassiske KYC-spørsmålet: Hvem er du?
Godt spørsmål. Kristian Djuve, snart 37 år, gründer og daglig leder i Nytt Foretak, Norges ledende innenfor selskapsetablering og hylleselskaper. Jeg har vært gründer siden videregående skole og jobbet med ulike prosjekter opp gjennom årene. Siden jeg dro i gang Nytt Foretak har det vært hovedprosjektet.
Var det alltid meningen at du skulle bli næringsdrivende, eller hadde du andre planer?
Det var vel alltid meningen. I hvert fall siden jeg var ferdig på videregående og begynte å se på hvordan man kunne finne sin plass i verden. Jeg gikk sammen med noen kompiser fra skolen og begynte å utforske hvordan vi kunne lage vår egen bedrift og komme opp med nyttige produkter eller tjenester for å tjene noen kroner.
Fant dere noe nyttig?
Vi var innom mye forskjellig, men en av de første tingene vi gjorde var å kjøpe og selge russebusser. Vi startet med å kjøpe ut de andre gutta fra vår egen russebuss etter russetiden, og solgte den videre. Vi så det lå en slags arbitrasjemulighet der. Når russetiden er over, oppløses gruppene, og en eller to stakkarer blir sittende med ansvaret, mens mange av de andre har reist andre steder. Det var derfor en verdi i at vi overtok bussen og gjorde den klar for neste års russ.
Etter russebussene gikk vi videre til digital markedsføring, som var i kraftig vekst på den tiden, rundt 2007-2008. Spesielt med Facebook og Google som begynte å tilby løsninger for bedrifter. Vi jobbet med alt fra nettauksjoner til digitale verktøy for å effektivisere markedsføring for små- og mellomstore bedrifter og lærte ekstremt mye på kort tid.
Hva var det som satte deg på sporet av Nytt Foretak?
Jeg var ofte den som endte opp med ansvaret for regnskap, juridiske ting og formaliteter i de prosjektene jeg var med på. Jeg var med å stifte flere selskaper både i Norge og utlandet, og opplevde at prosessen var tunggrodd – normalen var å bruke advokat, regnskapsfører eller andre for å få det til. Jeg tenkte at det burde være mulig å lage en bedre løsning for gründere og småbedrifter med knappe ressurser og enkle behov.
Hvordan ser du på Nytt Foretak i dag?
I bunn og grunn er det hylleselskaper vi har spesialisert oss på. Det vil si at du kan kjøpe et ferdig etablert selskap og få det i løpet av en time eller to, med organisasjonsnummer og alt på plass. Det gjør at du kan starte virksomhet eller gjøre transaksjoner umiddelbart. Spesielt i den profesjonelle delen av næringslivet er dette et reelt behov, fordi prosessen med å etablere selskap, få organisert alle personer som skal være involvert, bankkonto, Brønnøysundregistrene og så videre, tar tid. Vår løsning gjør det mulig å komme raskt i gang, spesielt om det er behov for mer enn ett selskap av gangen.
Er det noe Nytt Foretak får til spesielt bra?
Vi er kjent for å tilby god service, være tilgjengelige, og løse problemer før eller raskt etter at de oppstår. Det setter kundene våre stor pris på. Når du kommer til oss med et behov, vet du at det blir løst raskt og ordentlig. Jeg tror det er det som skiller oss mest fra andre aktører.
Da jeg startet Nytt Foretak hadde jeg en tanke om at kundeopplevelsen skulle være slik jeg selv hadde satt pris på som kunde. Og det synes jeg vi har fått til bra!
Navnet Nytt Foretak – hvor kommer det fra?
Det var egentlig ment som et midlertidig navn. Jeg tenkte jeg skulle komme opp med noe bedre etter hvert. Men forretningsideen var jo å etablere nye foretak, samtidig som vi var en ny aktør. Jeg syntes derfor det var en morsom vri. Og med tiden ble navnet innarbeidet og en sterk merkevare. Derfor ble det heller ikke aktuelt å bytte navn.
Å bygge et selskap er en reise. Hvordan ser du tilbake på de siste ti årene?
11 år, faktisk. Det har vært både lærerikt og spennende, og en lang reise som du sier. Det startet enkelt med hjemmekontor og en laptop, og har utviklet seg til at vi jobber tett med de største advokat- og revisjonshusene i Norge – og etter hvert i utlandet. Det har vært en bratt læringskurve, og som en liten bedrift har alle måttet være involvert flere sider av driften, så man blir fort en potet som kan gjøre det meste. Vi er fortsatt et lite selskap, men det er gøy å se på hvor mange av de store prosjektene og transaksjonene som vi får være med på.
Har det vært noen spesielle høydepunkter eller nedturer?
Flere høydepunkter enn nedturer, heldigvis. Et stort høydepunkt var da vi fikk fotfeste i det profesjonelle markedet, spesielt blant rådgivere og advokater som bruker våre selskaper i sine klientprosjekter. Det tok fart under koronapandemien, og vi tok steget videre med en egenutviklet plattform som ga rådgiverne større muligheter til å styre prosessen.
Et annet høydepunkt var da Nytt Foretak ble kjøpt opp av Hawk Infinity i 2024. Det var en fin anerkjennelse.
Stemmer det at du gikk konkurs en gang?
Ikke frivillig, eller det var en falsk konkurs, kan man si. For å gjøre en lang historie kort, så ble vi plaget av en uredelig aktør i markedet. En notorisk svindler begynte å selge hylleselskaper, problemet var bare at kundene aldri fikk noe selskap. Og pengene var borte.
Flere av kundene kom til oss etter at de hadde blitt lurt. Vi begynte derfor å advare markedet mot denne aktøren, blant annet ved å ha en notis om dette på vår nettside. Det likte han dårlig, og rettet derfor blikket mot oss. Ved å forfalske en oppbudsbegjæring i mitt navn og sendte det til Oslo tingrett, fikk han åpnet konkurs. Med god hjelp av advokater vi hadde jobbet med i Nytt Foretak ble konkursen opphevet etter to dager.
Det er egentlig ganske skremmende at slikt kan gå gjennom uten noen videre kontroll. Det samme gjelder for så vidt registreringer i Brønnøysundregistrene. Så lenge man sender riktige typer protokoller, vil Brønnøysund endre styret i ethvert norsk selskap uten videre kontroll. Det er påtroppende styre som signerer på meldingen. Når det senere kommer et brev til selskapet om gjennomførte endringer, er det allerede gjerne for sent. Det har vært en tankevekker.
Er det sant at du er den i Norge med flest styreverv?
Hehe, ja, det stemmer nok. Heldigvis er det passive verv i selskapene vi har for salg. Hvis det hadde vært aktiv drift i alle, hadde nok både kone og barn vært frustrert.
Får du mange henvendelser på bakgrunn av oppføringene?
Det er i hovedsak selgere av ulike slag som tar kontakt. Ellers har vi ganske lite av det. Det handler nok om at kundesegmentet er profesjonelle og har orden i sakene sine. Men ja, en gang i blant kommer det en telefon fra noen som skal ha tak i kjøperen av hylleselskapet.
En gang var det en eldre dame som ringte. Hun hadde kjøpt en elektrisk sparkesykkel fra et selskap som hadde kjøpt et hylleselskap av oss. Hun ringte meg og ønsket å returnere sparkesykkelen. Jeg forsøkte høflig å forklare at hun hadde kommet feil, men det aksepterte hun ikke. Det endte med at hun truet med å sende en motorsykkelbande etter meg, hvis jeg ikke tok imot returen. Jeg hørte heldigvis aldri mer fra henne.
Å bygge selskap er kanskje ikke en 8-16 jobb?
Nei, det har det ikke vært. Vi har alltid hatt fokus på å være tilgjengelige for kundene våre, og det krever sitt. Det er mye arbeid å bygge selskap, og det lar seg ikke gjøre mellom 8 og 16. Selv om ting har stabilisert seg etterhvert som vi vokste, har vi fremdeles stort fokus på å være tilgjengelige. På mange måter blir det mer en livsstil enn en jobb.
Hvordan er det å kombinere jobb og familie?
Hehe, jeg tror nok det er mange som kjenner på akkurat det, spesielt hvis man har en jobb man ikke bare kan legge fra seg når man går fra kontoret. Min tilnærming er å fokusere på å ha gode rutiner, så både jobben og familien får nok tid og kjærlighet. Men jeg må innrømme at det er en vanskelig balanse.
I Nytt Foretak er det to Alexandra og en Sander. Er navnelikhet et kriterie for å få jobb her?
Heh, jeg kan vel ikke si det. Det er nok tilfeldighetene som har spilt oss et puss.
Som daglig leder i Nytt Foretak så ser du mye av hva som skjer i næringslivet. Hvordan vurderer du dagens situasjon for norsk næringsliv?
På den ene siden så er det fortsatt en god del aktivitet. Det etableres fortsatt mange nye selskaper, og det er en god del transaksjoner. Samtidig ser vi at det er en utfordring når det gjelder rammevilkårene for næringslivet. Skattetrykk, økte rapporteringskrav og manglende tilrettelegging for norsk næringsliv, er et problem for mange.
Hvis jeg kunne ønsket meg én ting, så er det forutsigbarhet - Forutsigbarhet er nøkkelen. Man må ha klare og stabile betingelser. Det burde også bli enklere å samarbeide med det offentlige, og unødvendige reguleringer og rapporteringskrav burde fjernes.
Til slutt, hvilket råd vil du gi til unge som vurderer å bli gründere?
Just do it. Det blir aldri perfekt timing. Det er bedre å komme i gang og finne løsninger underveis. Mange blir sittende og vente på at alt skal være perfekt, men det skjer aldri. Kom i gang, så finner du ut av det etter hvert.