I år er frist for å melde beslutning om fusjon, fisjon, kapitalnedsettelse og avvikling satt til 6. oktober. Gjennomføring må være meldt innen 1. desember. Andre endringer tar inntil 20 dager. Hvis du ønsker at endringene skal være registrert innen nyttår, bør derfor melding være mottatt innen 9. desember.
Frister i Foretaksregisteret
Mange transaksjoner og reorganiseringer kan først gjennomføres etter at en kreditorfrist på 6 uker er fullført. Dette gjelder beslutninger om:
Hvis du ønsker at slike endringer skal bli registrert i Foretaksregisteret innen årsskiftet, må Foretaksregisteret motta melding om endringene tidsnok til at de rekker å behandle meldingene.
Foretaksregisteret (Brønnøysundregistrene) publiserer hvert år frister for når meldinger om endringer i selskaper må være meldt til Foretaksregisteret, for at du skal være sikker på at endringene blir registrert før nyttår.
Foretaksregisteret har meldt følgende frister for 2024:
Meldinger som sendes digitalt:
Meldinger som må sendes på papir:
Frister for selskapsbeslutninger som ikke har krav til kreditorfrist
Hvis du ønsker å gjøre selskapsendringer som ikke har krav til kreditorfrist, gjelder ikke fristene ovenfor. I stedet gjelder Foretaksregisterets vanlige saksbehandlingstid.
Per 1. oktober 2024 er saksbehandlingstiden slik:
Behandlingstiden kan øke mot slutten av året. Dersom du vil være sikker på at endringer skal bli registrert i Foretaksregisteret før nyttår, foreslår vi at elektronisk endringsmelding er sendt senest innen 1. desember 2024.
Når det gjelder registermeldinger på papir, er det verdt å merke at fristen gjelder når sendingen må være mottatt av Foretaksregisteret. Det er derfor viktig å også regne med postgang, så dette bør sendes enda tidligere.
Hvis registermeldingen også omfatter søknad om D-nummer for utenlandske personer, må registermeldingen alltid bli sendt på papir.
Noen meldinger blir behandlet helautomatisk
Noen meldinger blir behandlet automatisk i Foretaksregisteret. Dette gjelder:
Automatisk behandling av meldinger er tidsbesparende. Likevel er det viktig å være klar over at kun den første meldingen vil gå til maskinell behandling, hvis du sender inn flere meldinger for samme selskap på samme dag.
Hvilke transaksjoner er det relevant å få gjennomført innen fristen?
Poenget med å få gjennomført transaksjoner og selskapsbeslutninger innen fristen er at endringene skal få virkning i inneværende år. Hvis du for eksempel ønsker å avvikle et aksjeselskap, er det fordeler ved å få gjennomført avviklingen i inneværende år.
Ulempene ved å oversitte fristen kan være at avviklingen først blir gjennomført med virkning fra neste år. Det innebærer blant annet at selskapet må levere årsregnskap og skattemelding også for neste år.
For øvrig kan fristene være viktige hvis du skal sette opp et holdingsselskap, gjennomføre en omorganisering i anledning oppkjøp eller generasjonsskifte, eller hvis du rett og slett ønsker å rydde i konsernstrukturen.
Hvordan kan bruk av hylleselskap hjelpe?
Hovedfordelen med å bruke hylleselskap er at du slipper å vente på Foretaksregisteret sin saksbehandling ved første gangs registrering av selskaper. Det vil si at du kan kjøpe alle selskapene du trenger for å gjennomføre en transaksjon på en og samme dag.
Du kan derfor kjøpe hylleselskaper og sende beslutningsmelding på fristdagen hvis du er sendt ute.
Hvordan går du frem for å kjøpe et hylleselskap?
Du kan kjøpe et hylleselskap ved å kontakte Nytt Foretak direkte, eller ved å bruke din profesjonelle rådgiver, for eksempel din faste advokatforbindelse, revisor eller regnskapsfører.
Bestilling av hylleselskap direkte fra Nytt Foretak:
Du kan enkelt bestille hylleselskap ved å fylle ut bestillingsskjema på Nytt Foretaks nettside. Bestillingsskjemaet finner du ved å trykke på “Bestill hylleselskap” på landingssiden.
Bestilling av hylleselskap via rådgiver:
Nytt Foretak samarbeider med flere av de største advokatfirmaene, revisjonshusene og andre profesjonelle aktører med å levere hylleselskap til deres klienter. Dersom du har et løpende klientforhold til en slik profesjonell aktør, kan din rådgiver ta kontakt med Nytt Foretak for kjøp av hylleselskap.
Frister i Foretaksregisteret
Mange transaksjoner og reorganiseringer kan først gjennomføres etter at en kreditorfrist på 6 uker er fullført. Dette gjelder beslutninger om:
- Fusjon
- Fisjon
- Kapitalnedsettelse
- Avvikling
Hvis du ønsker at slike endringer skal bli registrert i Foretaksregisteret innen årsskiftet, må Foretaksregisteret motta melding om endringene tidsnok til at de rekker å behandle meldingene.
Foretaksregisteret (Brønnøysundregistrene) publiserer hvert år frister for når meldinger om endringer i selskaper må være meldt til Foretaksregisteret, for at du skal være sikker på at endringene blir registrert før nyttår.
Foretaksregisteret har meldt følgende frister for 2024:
Meldinger som sendes digitalt:
- Beslutningsmelding må du sende innen 6. oktober
- Gjennomføringsmelding må du sende innen 1. desember
Meldinger som må sendes på papir:
- Beslutningsmelding må være mottatt innen 1. oktober
- Gjennomføringsmelding må være mottatt innen 30. november
Frister for selskapsbeslutninger som ikke har krav til kreditorfrist
Hvis du ønsker å gjøre selskapsendringer som ikke har krav til kreditorfrist, gjelder ikke fristene ovenfor. I stedet gjelder Foretaksregisterets vanlige saksbehandlingstid.
Per 1. oktober 2024 er saksbehandlingstiden slik:
- Stiftelse av aksjeselskap - omtrent 12 kalenderdager
- Endringer i aksjeselskap - omtrent 16 kalenderdager
- Kapitalforhøyelse - omtrent 16 kalenderdager
Behandlingstiden kan øke mot slutten av året. Dersom du vil være sikker på at endringer skal bli registrert i Foretaksregisteret før nyttår, foreslår vi at elektronisk endringsmelding er sendt senest innen 1. desember 2024.
Når det gjelder registermeldinger på papir, er det verdt å merke at fristen gjelder når sendingen må være mottatt av Foretaksregisteret. Det er derfor viktig å også regne med postgang, så dette bør sendes enda tidligere.
Hvis registermeldingen også omfatter søknad om D-nummer for utenlandske personer, må registermeldingen alltid bli sendt på papir.
Noen meldinger blir behandlet helautomatisk
Noen meldinger blir behandlet automatisk i Foretaksregisteret. Dette gjelder:
- gjennomføring av fusjon mellom mor og datterselskap
- gjennomføring av fusjon mellom selskap eid av samme eier
Automatisk behandling av meldinger er tidsbesparende. Likevel er det viktig å være klar over at kun den første meldingen vil gå til maskinell behandling, hvis du sender inn flere meldinger for samme selskap på samme dag.
Hvilke transaksjoner er det relevant å få gjennomført innen fristen?
Poenget med å få gjennomført transaksjoner og selskapsbeslutninger innen fristen er at endringene skal få virkning i inneværende år. Hvis du for eksempel ønsker å avvikle et aksjeselskap, er det fordeler ved å få gjennomført avviklingen i inneværende år.
Ulempene ved å oversitte fristen kan være at avviklingen først blir gjennomført med virkning fra neste år. Det innebærer blant annet at selskapet må levere årsregnskap og skattemelding også for neste år.
For øvrig kan fristene være viktige hvis du skal sette opp et holdingsselskap, gjennomføre en omorganisering i anledning oppkjøp eller generasjonsskifte, eller hvis du rett og slett ønsker å rydde i konsernstrukturen.
Hvordan kan bruk av hylleselskap hjelpe?
Hovedfordelen med å bruke hylleselskap er at du slipper å vente på Foretaksregisteret sin saksbehandling ved første gangs registrering av selskaper. Det vil si at du kan kjøpe alle selskapene du trenger for å gjennomføre en transaksjon på en og samme dag.
Du kan derfor kjøpe hylleselskaper og sende beslutningsmelding på fristdagen hvis du er sendt ute.
Hvordan går du frem for å kjøpe et hylleselskap?
Du kan kjøpe et hylleselskap ved å kontakte Nytt Foretak direkte, eller ved å bruke din profesjonelle rådgiver, for eksempel din faste advokatforbindelse, revisor eller regnskapsfører.
Bestilling av hylleselskap direkte fra Nytt Foretak:
Du kan enkelt bestille hylleselskap ved å fylle ut bestillingsskjema på Nytt Foretaks nettside. Bestillingsskjemaet finner du ved å trykke på “Bestill hylleselskap” på landingssiden.
Bestilling av hylleselskap via rådgiver:
Nytt Foretak samarbeider med flere av de største advokatfirmaene, revisjonshusene og andre profesjonelle aktører med å levere hylleselskap til deres klienter. Dersom du har et løpende klientforhold til en slik profesjonell aktør, kan din rådgiver ta kontakt med Nytt Foretak for kjøp av hylleselskap.